Ad Monday: Print-, roltrap-, heli- en vintage reclame

Ad MondayOmdat er elke week weer een nieuwe Ad Monday op de plank moet liggen, ben ik uiteraard altijd op de uitkijk for nieuwe, interessante, opvallende, controversiële commerciële uitingen. Als ik dan iets geschikts tegenkom, dan moet er ook direct een goed verhaal in zitten. En juist daarom zijn er een hoop advertenties die onder de aandacht van de wekelijkse Ad Monday ontsnappen. Maar daar komt nu verandering in. Hieronder zijn een vijftal uitingen te zien, gegrepen uit mijn dagelijkse leven hier in Londen, die op zichzelf geen blogpost kunnen vullen, maar met z’n vijven goed zijn voor een mooi artikel!

Hieronder is een twee paginabrede advertentie te zien voor een Engelse sportdrank. Het bijzondere is dat de advertentie niet alleen heel heel groot is, maar ook nog eens vol informatie over de werking van het drankje en hoe je lichaam herstelt na het sporten. Dit maakt de advertentie dus tot een interessant stuk informatie en illustreert de vervagende scheiding tussen commerciële en redactionele content in gratis dagbladen.

1

Dit is een paginagrote personeelsadvertentie van Mars, enkel uitgelicht vanwege het originele karakter.

Elke keer als ik het metrostation uitloop verbaas ik me weer over de vele narrowcasting schermpjes, met commercials die met het tempo van de roltrap meebewegen. Een absoluut hoogtepunt was een commercial van de London Fashion Week waarin oogverblindende modellen via de LED schermpjes al flirtend en glimlachend met me mee omhoog bewogen. Helaas was ik zo onder de indruk dat ik mijn mobieltje niet op tijd gereed had voor een goede foto. Sorry. Hieronder een ander voorbeeld.

Recentelijk viel mij al shoppend in Notting Hill op dat er een goede business zit in de verkoop van oude reclameborden. Prachtig hoe oude reclameborden mensen mee terug in de tijd kunnen nemen. Hoewel door veel mensen verafschuwd, heeft reclame de kracht om een bepaalde tijdsgeest aan te duiden. Getuige het hieronder afgebeelde kraampje dat klassieke Guinness reclameborden verkoopt.

Laatst op Trafalgar Square werd mijn oog getrokken door een helikopter die met een gigantisch Qantas-spandoek alle Londense shop-a-holics van een reclameboodschap voorzag. Hieronder is een filmpje te zien dat Qantas van het project maakte.

Over Peter Evers

Peter Evers (1984) is actief als Business Development Manager bij yoMedia in Amsterdam. Hiervoor werkte hij een jaar lang als mobile marketeer bij Unanimis in Londen. Daarnaast is hij fervent drummer en blogt hij tevens op zijn eigen weblog PeterEvers.net. Peter studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en was tijdens zijn studie onder andere actief als sales trainer, workshopleider, ondernemer en bestuurslid bij Studievereniging Mercurius.
Dit bericht is geplaatst in Ad Monday, Londen met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

Één reactie op Ad Monday: Print-, roltrap-, heli- en vintage reclame

  1. Jerry Houtman schreef:

    Was de mysterieuze helicopter die we toen in de avonduren boven London zagen dan misschien aan het oefenen? Nu ik dat doek zo zie… ;)

Reacties zijn gesloten.