Aan de slag met het informatieve web

informatieve web
Het web barst van de informatie. Soms nuttig van aard, andere keren verre van dat. En dan komen er elke seconde ook nog eens ontelbare hoeveelheden informatie bij. Hoe houden we dit alles overzichtelijk zonder een dagtaak te hebben aan het filteren van al die informatie? Laat me je geruststellen: dat hoeft niet. Internet gebruiken we via een browser, maar in veel gevallen is er van browsen in de letterlijke betekenis al geen sprake meer. Je hoeft namelijk niet meer op zoek naar interessante artikelen of prikkelende links; de informatie die jij wilt komt naar je toe.

RSS

Veel informatie die via het web toegankelijk is kun je zien als lijsten. Denk aan zoekresultaten, nieuwskoppen, advertenties of forumberichten. Met RSS kun je jezelf op een site abonneren. Zodra er een nieuw artikel verschijnt krijg je daarvan een seintje. Waarschijnlijk bezoek je dagelijks een aantal vaste sites die hun specifieke lijst publiceren. Vaak is er niets veranderd en verlaat je vervolgens de site weer. Dit wordt lastig als je meerdere vaste sites hebt. Iedere keer laden, zien of er iets nieuws is of kijken waar je ook al weer gebleven was. Het wordt al snel onoverzichtelijk en uiterst tijdrovend.

Lezen via een RSS-lezer bespaart de internetter surf- en zoektijd. Je blijft snel en gericht op de hoogte van het actuele aanbod in jouw interessegebied. Wanneer je een een RSS feed bekijkt met een RSS reader zie je direct dat er wat nieuws is verschenen en kun je met een druk op de knop gaan lezen. Hiervoor hoef je niet eens meer een browser te openen. Een RSS feed kun je dan ook goed vergelijken met een nieuwsbrief. Het grote verschil is dat bezoekers geen e-mailadres hoeven op te geven om je RSS feed te lezen en dat hun RSS reader bepaalt hoe de informatie in de feed wordt weergegeven.

Niet alleen maar artikelen

Met de groei van het aantal weblogs is ook het gebruik van RSS toegenomen. Weblogs worden in de regel bijgehouden met speciale software, welke vaak automatisch een RSS-output genereert. Deze vorm van publiceren is echter niet voorbehouden aan webloggers; ook grote sites als Nu.nl spugen hun stukjes in RSS uit en je kunt je abonneren op uploads van bekenden op Flickr of YouTube of een bepaalde advertentie op Marktplaats. Feeds kunnen ook op andere sites worden geplaatst.

Het aantal sites dat RSS gebruikt blijft groeien. Ook RSS-lezers zijn er in vele soorten en smaken, betaald en niet betaald, voor Linux, Macintosh en Windows. Met sommigen kunnen louter RSS-feeds gelezen worden, met anderen kan ook geblogd worden en kunnen diverse aanpassingen worden gedaan om het helemaal naar wens in te richten. Zo maak je in feite jouw persoonlijke startpagina op internet.

Persoonlijke startpagina’s

Wanneer je veel online bent heb je behoefte aan eenvoud en gemak; iedereen heeft eigenlijk zijn eigen plekje nodig op internet. Dat kan een weblog zijn of je portfolio. Maar als je de nodige vaardigheid in het bouwen van sites mist (wat tegenwoordig ook niet meer zo moeilijk is) of geen zin of tijd hebt om er moeite in te steken zijn er nog voldoende opties. Iedereen kan namelijk in een handomdraai een persoonlijke startpagina in elkaar zetten, wat natuurlijk begint bij het verzamelen van de feeds van je favoriete sites. En dat doe je met RSS, want zoals ik al aangaf kunnen de meeste RSS readers veel meer dan alleen maar RSS lezen.

Netvibes

Één van de simpelste in gebruik en tevens een vrij uitgebreide startpagina is Netvibes. Netvibes stelt je in staat een pagina aan te maken waar je door middel van modules zelf content aan toe kunt voegen. De content staat overzichtelijk in blokjes, deze blokjes worden widgets genoemd. Waarschijnlijk staan er een heleboel widgets op de pagina die je niet nodig hebt, deze kun je eenvoudig verwijderen. Dan ga je zelf content toevoegen. Creëer in een handomdraai je ideale homepage met het laatste nieuws, je mailbox, een notitieblokje, een zoekopdracht naar natuurfoto’s, het weer op je vakantiebestemming, recente activiteit op Facebook: wat je maar wilt.

Je hebt je een hele berg widgets erop gezet, maar wat nu? Je kunt jouw startpagina verdelen in tabbladen om de inhoud te rangschikken, dit kunnen er zoveel zijn als je zelf wilt. Ieder tabblad kun je helemaal naar wens aanpassen: het aantal kolommen, de breedtje, layout en niet te vergeten inhoudelijk. Widgets en tabbladen kun je op ieder moment met één klik verwijderen. Ook kun je content naar een ander tabblad verplaatsen door een widget aan zijn titelbalk naar de gewenste tab te slepen en weer los te laten. Een kind kan de was doen. iGoogle biedt ongeveer dezelfde uitgebreide functionaliteiten, evenals Symbaloo. Laatstgenoemde heeft een wat dynamischer uiterlijk, dit oogt erg strak maar kan even wennen zijn voor beginners.

Google Reader

Google heeft naast iGoogle ook Google Reader, dit lijkt wat meer op een ‘traditionele’ RSS-lezer. Google Reader checkt constant je favoriete nieuwssites en blogs op nieuwe content. Of een site nu dagelijks of maandelijks update, je mist niks met jouw persoonlijke inbox voor het hele web.

Je kunt je feeds nog beter organiseren door feeds met hetzelfde onderwerp te groeperen in mappen, of door er tags aan toe te voegen. Met tags kan je elk bericht een specifiek codewoord meegeven. Stel dat je een blog hebt en je bent geabonneerd op feeds met dezelfde onderwerpen als jouw eigen blog. Wanneer je een leuk artikel tegenkomt, een artikel waarover je misschien wilt schrijven, dan kan je het een tag geven zodat je het later gemakkelijk terug kan vinden. Wanneer je klaar bent met het schrijven van een artikel kan je de tag weer verwijderen, zo blijft je database schoon en kan je altijd naar de tag kijken voor nieuwe ideeën.

Je kunt met Google Reader nog een stapje verder gaan. Als je geen zin hebt om te werken met de Reader maar enkel geïnteresseerd bent in, bijvoorbeeld, je eigen naam, kun je met Google Alerts bij iedere vermelding van jouw naam een mailtje krijgen met een link naar het bericht. Waar dan ook op internet. Persoonlijker kan informatie niet worden.

Fotocredit: itspaulkelly

Over Jerry Houtman

Jerry (1983) is online media professional, blogger en freelance copywriter. Zijn focus ligt op webinnovatie, online marketing en de functionaliteit van internet, zaken die goed van pas komen in zijn werk als online media planner bij De Media Maatschap en tevens de voornaamste inspiratiebron vormen van zijn blogposts.
Dit bericht is geplaatst in Hoe? met de tags , , , . Bookmark de permalink.