Aan de slag met het veelzijdige web

We hebben inmiddels het sociale, zakelijke, recreatieve en informatieve web besproken. Iedere functie die internet kan hebben heeft zijn eigen kenmerken en op iedere dimensie hebben we enkele van de meest gebruikte of beste tools besproken. Maar zoals uit de reacties op de eerste post al bleek is ook het web niet zo zwart/wit en kun je een dienst of site niet zonder meer alleen ‘sociaal‘ of ‘informatief‘ noemen.

Sociaal informatieve recreatie

Neem bijvoorbeeld YouTube. Met name een recreatieve site. Dat verandert echter als je YouTube video’s op Facebook voorbij ziet komen, of iemand een link naar een leuk filmpje op Twitter plaatst. Op dat moment wordt entertainment sociaal. En uiteraard zijn er op YouTube ook een hoop informatieve video’s te vinden. Of kijk naar Last.fm: naast het registreren van muziek en de suggestie van nieuwe artiesten – recreatief – zie je ook wat jouw vrienden luisteren, of jullie smaak overeenkomt en wat ze jou aanraden – sociaal -.

Zakelijk is niet alleen zakelijk

Online documenten zijn verdomd handig voor de werkomgeving, maar je kunt er ook je dagboek in bijhouden. Of met vrienden een festivaloverzicht maken, dat is zowel sociaal als recreatief. Of tenminste voorbereiding op een hoop vermaak. Wat betreft planning kan een online agenda ook in sociaal opzicht makkelijk zijn. Moet je wel zorgen dat je niet met een lege batterij zit als je eindelijk met dat leuke meisje af gaat spreken. En anders stuur je gewoon een privé-mailtje vanaf kantoor.

Een spelletje op Facebook: sociaal en recreatief. Het delen van RSS-feeds: informatief en sociaal, misschien ook zakelijk. Twitter is misschien nog wel het beste voorbeeld. Het is met name een sociaal netwerk, zo was het ook bedoeld, maar Twitter kan ook zeer informatief zijn. Zie BreakingNews, dat de gevestigde namen vaak verslaat met het laatste nieuws. Anderen halen uit Twitter vooral veel zakelijk voordeel, dat knnen zowel contacten als informatie zijn.

Waar het om gaat

Er is altijd sprake van overlap, en dat maakt het web juist tot het medium dat het is. Voor iedereen heeft het een andere functie. Dat brengt ons terug bij het begin. Precies, dat lege assenstelsel. En kijk nu nog eens bovenaan dit bericht.

Over Jerry Houtman

Jerry (1983) is online media professional, blogger en freelance copywriter. Zijn focus ligt op webinnovatie, online marketing en de functionaliteit van internet, zaken die goed van pas komen in zijn werk als online media planner bij De Media Maatschap en tevens de voornaamste inspiratiebron vormen van zijn blogposts.
Dit bericht is geplaatst in Waarom? met de tags , , , . Bookmark de permalink.

2 reacties op Aan de slag met het veelzijdige web

  1. Eurvin Morman schreef:

    Ik zag de serie voorbij komen en was verrast het assenstelsel niet meer te zien. Dus nu ik ‘m weer zie en alles op zn plek valt is het best knap gedaan!

    Kudos!

  2. Bram de Winter schreef:

    Waarom staat hyves niet op het assenstelsel?

Reacties zijn gesloten.