Coca-Cola experimenteert met geurmarketing

42-15435709.jpgCoca-Cola gaat binnenkort in twintig supermarkten in Nederland experimenteren met geur om het koopgedrag van de consument te beïnvloeden. Coca-Cola plaatst in deze supermarkten een display in de vorm van een minivoetbalstadion die de geur van versgemaaid gras verspreidt. Deze geur zou de klant sneller tot aankopen moeten verleiden. De geur wordt niet door de hele supermarkt verspreidt, maar enkel in de buurt van de display. Dit is de eerste keer dat in een supermarkt geur (bewust) als marketinginstrument wordt ingezet.

Dit is natuurlijk helemaal de verdienste van Coca-Cola. Een adverteerder van het formaat van Coca-Cola heeft de slagkracht om marketing in zijn geheel te innoveren en zodoende naar een hoger niveau te tillen. Coca-Cola heeft de kracht supermarkten mee te krijgen in dit soort acties en bij succes wordt de keuze voor ‘geurmarketing’ dus een veiligere: “Coca-Cola toonde immers al aan dat het werkte.” Maar de frisdrankgigant doet dit natuurlijk niet enkel om een nieuw marketinginstrument in de markt te zetten. Of de actie tot meer aankopen leidt of niet, geurmarketing is nieuw, dus Coca-Cola laat zien dat het innovatief bezig is. Een betere vorm van branding is er in een populaire business als frisdrank haast niet.

Hoewel het succes van de actie er mijns inziens niet minder op wordt heb ik toch een vraagteken: Hoe zorgt de geur van versgemaaid gras ervoor dat ik cola koop?

Over Peter Evers

Peter Evers (1984) is actief als Business Development Manager bij yoMedia in Amsterdam. Hiervoor werkte hij een jaar lang als mobile marketeer bij Unanimis in Londen. Daarnaast is hij fervent drummer en blogt hij tevens op zijn eigen weblog PeterEvers.net. Peter studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en was tijdens zijn studie onder andere actief als sales trainer, workshopleider, ondernemer en bestuurslid bij Studievereniging Mercurius.
Dit bericht is geplaatst in Marketing, Technologie. Bookmark de permalink.

10 reacties op Coca-Cola experimenteert met geurmarketing

  1. Jerry Houtman schreef:

    Onlangs was ik in de Melkweg en daar was een geur-DJ aanwezig. Of het mijn stemming beinvloedde weet ik niet, maar het was iig erg opvallend.

  2. Harmen Daniels schreef:

    het is zeker innovatief, maar helemaal nieuw is niet denk ik. ik kan me goed voorstellen dat ze bij de brood afdeling van een willekeurige supermarkt een veel betere afzuiging van geuren kunnen realiseren maar dit bewust niet doen omdat de geur van brood door veel mensen als prettig wordt ervaren en misschien wel aanzet tot de aankoop van brood.
    hoewel ik niet weet in hoeverre die laatste vlieger opgaat omdat brood niet echt een luxe product is.

    iemand hier nog ideen over?

  3. Gerben schreef:

    Geur wordt, in tegenstelling tot bijv. visuele prikkels, emotioneel verwerkt. Met geur kan Coca Cola klanten dus emotioneel prikkelen. Hiermee kunnen zij klanten in een positieve stemming brengen. Dit kan leiden tot hogere omzet.
    In dit geval zal met name de attentiewaarde en de daaruit volgende mond-tot-mondreclame primair van belang zijn.

  4. Ridzert Beetstra schreef:

    ik weet alleen dat geur het meest krachtige herinneringsmiddel is. Als iemand zn geheugen kwijtraakt schijnt een geur dus als beste te werken om associaties in je hoofd te ontwikkelen. Ik denk dus zeker dat geur een goed middel zou zijn om mensen een positieve associate of een goeg gevoel te geven, maar aanzetten tot het kopen van iets vind ik vergaan. Vooral als het om een blikje Cola zou gaan. Ik zou zelf voor de geur van een BBQ gaan als geurmarketeer :). Doet over het algemeen denken aan zon, vreugde, lekker eten en drank, perfect als je in de supermarkt staat. Overigens vind ik het wel een leuk/creatief initiatief van Coca-Cola!

  5. Peter Evers schreef:

    Dat je door een lekkere geur in een lekkere stemming komt en lekker veel gaat kopen lijkt mij een beetje kort door de bocht. Het is wellicht waar, maar op basis van deze aanname wordt Pepsi ook beter verkocht, want dat staat naast de Coca-Cola en ik neem aan dat de geur daar ook te ruiken is. De vraag is hoe je met een bepaalde geur de verkoop van één bepaald product kunt beinvloeden, zolang we daar geen antwoord op hebben heeft geurmarketing geen toekomst.

  6. Gerben schreef:

    Uit onderzoek is in ieder geval gebleken dat de juiste toepassing van geur de verblijfsduur van consumenten in de betreffende omgeving verhoogd. Dit is een wezenlijke gedragsverandering, welke overigens onbewust wordt geïnitieerd.

    De geur zal in het geval van Coca-Cola met name zeer nabij de display waarneembaar zijn, al was het maar om de attentiewaarde op het juiste moment te triggeren. In en/of rond het display zullen dan vermoedelijk alleen Coca-Cola producten worden gepositioneerd.

    Met de stelling “geurmarketing heeft geen toekomst” ben ik het niet eens. Lindstrom betoogt bijvoorbeeld al jaren dat merken meer aandacht aan de zintuigen moeten besteden.
    De trend naar authenticiteit zal leiden tot minder ‘geindustrialiseerde producten’ en ook in het kader van het toenemde belang van belevenissen zal een prima plaats voor geur (en andere zintuigelijke instrumenten) zijn weggelegd.
    Tenslotte zullen ook steeds meer dienstverleners, teneinde de functionele kwaliteit positief te beïnvloeden, een eigen corporate geur ontwikkelen.

  7. Peter Evers schreef:

    @Gerben, geurmarketing voor een enkel product in een winkel met meerdere producten lijkt mij in ieder geval heel lastig. Buiten een winkel lijkt mij het beter toepasbaar.

    Als merken meer aandacht gaan besteden aan zintuigen brengt dat natuurlijk een aantal nadelen met zich mee. Wat het straatbeeld betreft dragen adverteerders nu vooral bij aan licht- en landschapvervuiling. Wellicht zullen zij in de toekomst ook bijdragen aan geluids- en geurvervuiling.

    Ik kan me bovendien zomaar voorstellen dat het aanspreken van teveel zintuigen op 1 moment tot een soort cognitieve overload leidt.

  8. bart schreef:

    Goede dag,

    Wij zijn een klaverjasclubie en het heet kaartclub de Natte.
    We kaarten 2 keer in de maand met ongeveer 24 personen, we kaarten voor de lol maar
    we hebben altijd kleine prijsjes, zoals levensmiddelen en kleine
    spulletjes het moet wel leuk blijven.
    Mijn vraag is of u wat kleine prijsjes kunt opsturen.
    Ter ere van de kaartclub.de Natte.

    Met vriendelijke groeten

    Kaartclub de Natte
    A.van de Kracht
    Schapenweide 123
    6921 SM Duiven
    Netherlands

    ps. heeft u misschien ook pakjes kaarten

  9. edial schreef:

    Tuurlijk Bart, we hebben wel wat oude muizen over.

  10. paula fransen schreef:

    no-nonsense classic patchouli von eusersdorff

Reacties zijn gesloten.