Joss en de Cadburyfabriek

flakegirl1.pngIk kijk weinig Engelse tv. Ik eet ook weinig Engelse chocolade. Ik vroeg me dan ook af waarom the Guardian een heel artikel weidde aan de zangeres Joss Stone en haar potentieel om de Flake-bar, een Cadbury chocoladereep, aan de vrouw te brengen.

Maar na een korte zoektocht naar eerdere Cadbury reclames begreep ik het. Cadbury heeft namelijk over de jaren nogal wat stof doen opwaaien met zijn sexueel getinte reclames. In 1959 werd de eerste reclame geproduceerd: een mooie vrouw (het 22-jarige model Hoima MacDonald) met lange donkere haren, dromend van een paardrijrit over het strand terwijl ze geniet van haar haar Cadbury Flake. In hetzelfde rijtje past de Demi Moore lookalike die haar bad laat overlopen terwijl ze op wel heel suggestieve wijze haar chocolade eet, of de Madonna impersonatie die op een hete avond haar telefoon laat gaan omdat ze het wel erg druk heeft met – uiteraard – haar Cadbury Flake.

Een reclame uit 1979 leverde zelfs zoveel protest op dat Cadbury de reclame van de buis haalde (helaas kan ik de reclame niet op internet vinden) en ophield met de sensuele filmpjes. Maar de trend was gezet: de Cadbury Flake reclames werden de best herinnerde reclames van Engeland.

Een aantal jaren terug probeerde Cadbury het reclameconcept opnieuw uit, door via het model Alyssa Sutherland de link chocolade-sensualiteit nogmaals te leggen, en met succes. Maar aan die vorm van publiciteit zoeken lijkt nu een einde te zijn gekomen. De reclame waarin Joss de hoofdrol speelt is namelijk heel keurig: de kijker volgt haar tijdens een drukke opnamedag en ziet de zangeres terwijl ze tijdens een moment alleen met haar Flake, de Cadbury jingle zingt.

Cadbury lijkt dit succesvolle marketing te vinden en meldde dat Stone ‘free-spirited’ is en daarom bij het Cadbury imago past.Stone zelf vertelde dat haar moeder zich druk maakte dat zij op eenzelfde sensuele manier de chocolade zou gaan promoten. Lees: Beroemd zijn moet genoeg zijn om chocolade te verkopen of: Joss weigerde zich te lenen voor een spannende Cadbury reclame. Hoe het ook zei, het resultaat is weinig opwindend. Laten we hopen dat de verkoopcijfers dat wel zijn. Hieronder een voorbeeld uit spannendere vroegere tijden.

Dit bericht is geplaatst in Londen, Marketing. Bookmark de permalink.