Millennials: internet als primaire levensbehoefte

Hoe krijgen we grip op de nieuwe generatie werknemers, consumenten of vanuit welk perspectief je ze ook wilt benaderen? Jongeren geboren na 1980 weten niet beter dan dat ze in een wereld leven waarin computers en ook het internet de normaalste zaak zijn, dat levert ook een heel ander gedrag op in hun doen en laten. Boeken, blogs en tijdschriften zijn al volgeschreven over de Millennials, of zoals ze in Nederland vaker worden genoemd: Generatie Y. Generatie Y is van een ander tijdperk dan Generatie X, voor 1980, of de babyboomers. Uit alle onderzoeken die de afgelopen tijd zijn gedaan hebben we een aantal interessante inzichten verzameld die we hier met je delen.

Internet als primaire levensbehoefte

Net zo belangrijk als water, onderdak of voedsel, in die categorie wordt internet door veel jongeren geplaatst. Op het moment dat deze groep mensen begon met lezen, schrijven en naar school gaan was internet eigenlijk al een gemeengoed geworden. Velen beschikten thuis over een internetverbinding of hadden op school de mogelijkheid het web op te komen. De internetgeneratie gebruikt het web dan ook voor alles wat los en vast zit, het opzoeken van informatie, een how-to video of contact met vrienden. Waar vroeger de auto symbool was van vrijheid blijft die nu staan en is internet primair.

Met de komst van social media begint de behoefte aan ‘online zijn’ alleen maar groter te worden. Veruit de meeste jongeren krijgen continu prikkels van berichten die binnen komen op hun telefoon of nieuwe berichten die in timelines op Twitter en Facebook verschijnen. Ze vinden het echter niet irritant, maar zien het als een factor die altijd aanwezig is. Vrijwel iedereen beschikt over een account op een of meerdere social media en minder dan 10 procent ziet Tv of de krant nog als een belangrijkere nieuwsbron.

Smartphones boven lease-auto’s

Jawel, als je de nieuwe generatie werknemers wilt binnen halen in jouw organisatie zul je met andere zaken moeten komen dan een auto of hoog salaris. 1/3e vindt flexibel werken, toegang tot social media en het zelf kunnen kiezen van apparaten zoals smartphones of tablets om mee te werken belangrijker dan een hoog salaris. Dat betekent dat als het salaris prima is, maar aan deze voorwaarden niet wordt voldaan, het aanbod niet wordt geaccepteerd. Dat is een verandering! Zorg er trouwens ook voor dat je als recruiter op de hoogte bent van de social media regels binnen het bedrijf, de kans is groot dat daar naar wordt gevraagd tijdens het sollicitatiegesprek.

Daar is het dan nog niet mee gedaan, de eis om flexibel te kunnen werken wordt steeds belangrijker. Dan gaat het niet alleen om een thuiswerkdag, maar ook overal ter wereld in kunnen loggen op bedrijfs e-mail. Voor jongeren is de scheidslijn tussen privé en werk ver te zoeken, en dat betekent niet dat ze dag en nacht werken. De behoefte om op een eigen computer thuis werk te kunnen doen, in plaats van een aparte werkcomputer, is daar een voorbeeld van. Jongeren lopen veelal met véél modernere technologie rond dan binnen bedrijven nog gangbaar is. Dat is een verandering ten opzichte van ‘vroeger’ toen het bedrijfsnetwerk nog wel eens uitkomst bood om bijvoorbeeld een groot bestand te downloaden.

IT-afdelingen hebben vooralsnog slapeloze nachten, alle informatie die ooit zo goed achter de firewalls stond geparkeerd slingert nu vaak rond in Dropbox en WeTransfer achtige omgevingen. Duizend maal handiger dan een corporate netwerkschijf natuurlijk.

Mobiel is bepalend

Met je mobiel kom je verder dan je portemonnee, dat zou je denken als je naar de cijfers kijkt van verloren voorwerpen. Meer dan de helft van de Millennials is zijn portemonnee vaker kwijt dan zijn mobiel. Datzelfde aantal noemt dan ook het mobieltje de belangrijkste technologische ontwikkeling in hun leven. Een mobiel geeft toegang tot vrienden, via social media, heeft altijd een antwoord, via Google en functioneert als een soort Zwitsers zakmes in alle dagelijkse bezigheden. Van boodschappenlijst tot spreadsheet met het huishoudboekje.

Uitdaging voor de toekomst

We praten met een hele andere generatie dan 10 jaar geleden. En vaak zijn ze niet meer te bereiken via een medium als televisie maar uitsluitend via de digitale kanalen. Voordeel daarbij is wel dat als een bedrijf eenmaal is geaccepteerd de loyaliteit en interesse een stuk groter is. Zorg er dus voor dat je waarmaakt wat je zegt.

Los van alle rapporten moet bij veel bedrijven het besef nog wel doordringen dat deze nieuwe generatie al heel snel huizen gaat kopen en op sollicitatiegesprek komen. Hoe snel zal dat gaan? Of komt er pas verandering als de Millennials de leiding gaan nemen?

Informatie uit dit artikel is o.a. tot stand gekomen met:
Cisco Connected World Technology Report
Next-Generation Strategies for Advertising to Millennials

Over Tim van Letht

Tim is mede-eigenaar van Spotlight Effect. Werkzaam bij Interpolis op het gebied van Online Strategie & Innovatie. Adviseert daarnaast één dag per week organisaties, spreekt op congressen en geeft colleges aan studenten.
Dit bericht is geplaatst in Marketing met de tags , . Bookmark de permalink.

5 Reacties op Millennials: internet als primaire levensbehoefte

  1. Thomas van Manen schreef:

    Waar ik zelf naar op zoek ben is hoeveel % van de huidige beroepsbevolking al wordt ingevuld door gen Y. Ik was naar deze data op zoek bij het CBS, maar de leeftijdstaxonomie die men daar hanteert strookt niet echt met de leeftijd van GenY.

    Ben je toevallig ook daar wat over tegengekomen? Zelf hou ik het op 27% op basis van een interpretatie van de CBS-data.

  2. Marcel schreef:

    Hey, leuk artikel. Edwin Vlems (b2b marketeer) heeft onlangs nog een geweldige column geschreven over dit onderwerp. We zien nog steeds schreeuwerige commercials terwijl we massaal het web opduiken tijdens tv programma’s en vooral tijdens commercials. Dus ik onderschrijf het “nieuwe denken” als het gaat om marketing volledig: Stop marketing, start engaging!.

    Mooi blog ook!

  3. Pingback: randyevers

Reacties zijn gesloten.