Spotlight Effect

Online archief van het ter ziele blog Spotlight Effect

Hoe invloedrijk ben jij op Twitter?

06 november 2009 by Ernst-Jan Pfauth

Foto –nathanTot twee weken geleden was iemands invloed op Twitter moeilijk te meten. Natuurlijk, je kan kijken naar het aantal volgers dat iemand heeft, maar daar zijn een aantal bezwaren voor te verzinnen. Het grootste bezwaar: de lijst wordt vervuild door niet actieve twittergebruikers. In mijn eigen lijst zijn dat er minstens honderd. Voornamelijk studiegenoten die ‘het medium wel eens wilden proberen’ en na tien berichten zijn gestopt met twitteren. Daarnaast zitten er vast genoeg mensen tussen die mijn berichten voorbij zien komen en er niks mee doen. Hoe ik dat weer? Ik heb ongeveer 2500 volgers. Als ik een link post, wordt daar gemiddeld 150 keer op geklikt. Een vrij bescheiden verhouding.

Hoe je dan toch kan weten hoe invloedrijk ik ben? Door te kijken naar het aantal ‘lists‘ waar ik in sta. Die lijsten zijn een nieuwe functie van Twitter. Je kan twittercontacten onderverdelen in verschillende groepen. Bijvoorbeeld ‘vrienden’ of ‘bloggers’. Als twittergebruiker kan je dan precies zien in welke groepen je staat. En dus hoeveel mensen je graag lezen. Want als iemand de moeite neemt je in een lijst op te nemen, ben je het lezen volgens hem vast wel waard.

Kijk dus voortaan niet meer naar het aantal volgers, maar naar het aantal lijsten. Dat kan vrij ontnuchterend zijn. Mijn verhouding: 2500 volgers, 47 lijsten. Lang leve deze nieuwe twitterfunctie.

PS. Er komt nog een nieuwe twitterfunctie aan: Retweets.

Ernst-Jan Pfauth

Ernst-Jan Pfauth (1986) raakte halverwege zijn studie communicatiewetenschap verslaafd aan bloggen. Toen hij een ruzie tussen Balkenende en Witteman vastlegde, werd zijn blog Spotlight Effect ook daadwerkelijk gelezen. Na een stage bij de Verenigde Naties in New York reisde hij voor Web 2.0 blog The Next Web een jaar de wereld rond. Voor nrc.next verkocht hij zijn ziel aan de dode-bomen-industrie, vinden zijn oud-collega's. Zijn persoonlijke blog is DutchProblogger.nl.

More Posts - Website

Ernst-Jan Pfauth (1986) raakte halverwege zijn studie communicatiewetenschap verslaafd aan bloggen. Toen hij een ruzie tussen Balkenende en Witteman vastlegde, werd zijn blog Spotlight Effect ook daadwerkelijk gelezen. Na een stage bij de Verenigde Naties in New York reisde hij voor Web 2.0 blog The Next Web een jaar de wereld rond. Voor nrc.next verkocht hij zijn ziel aan de dode-bomen-industrie, vinden zijn oud-collega's. Zijn persoonlijke blog is DutchProblogger.nl.

7 comments | Categories: Internet | Tags: , ,

Comments (7)

  1. Pingback: uberVU - social comments

  2. Dit is een leuke nieuwe manier om je invloed te meten. En je bent op die manier ook in staat om te zien in welke categorie jouw online output wordt geplaatst.
    Ook leuk is om te zien met wie je het meest samen in een lijst voorkomt. Ik heb me er verder niet in verdiept maar het zou interessante clubjes mensen kunnen opleveren.

    P.S. Ik kon toch reageren via mijn Facebook-account?

    • Inderdaad, die clubjesvorming komt nu veel meer naar voren. je kan makkelijk 500 mensen ‘volgen’, en 50 vrienden via een lijst echt volgen.

      Dat Facebookding hebben we uit gezet, maakte de site langzaam. Helaas.

  3. Inderdaad een betere manier om invloed te meten, maar dan moet je ook het aantal mensen dat de list volgt meenemen. Zelf heb ik 225 volgers en sta op 15 lists, maar een aantal van deze lists wordt niet of nauwelijks gevolgd.

    • Ik zie die lists niet echt als een manier om bereik te vergroten, maar meer om aan te tonen of je door volgers als volgwaardig wordt gezien. Een graadmeter.

      • Goed punt, maar toch denk ik dat het uiteindelijk ook verzandt in nietszeggendheid, helemaal nu ik al de eerste spammers heb meegemaakt die gebruik maken van de nieuwheid van lists om de aandacht op zichzelf te vestigen door je aan hun list toe te voegen zonder reden.

        Ach ik ben in ieder geval blij met de nieuwe functionaliteit, vooral ook omdat ik zelf een beter overzicht heb van de informatie die ik op een bepaald moment zoek.

        • Misschien heb je gelijk en zou je het als een indicatie moeten zien, deze weken. Totdat de spammers het helemaal overnemen. Als Twitter daar een fix voor heeft gevonden, kunnen we het weer serieus nemen.