Micro curation

Wie last heeft van infobesitas heeft de angst om informatie mis te lopen. Het beste medicijn tegen dit ziektebeeld is het vertrouwen dat je niets mist, en het belangrijkste ingrediënt hiervoor is voor jou gefilterde informatie. De vraag is alleen: hoe kunnen we de huidige hoeveelheid informatie zo efficiënt mogelijk filteren?

Belang van filteren

Volgens een onderzoek van Xerox neemt de hoeveelheid informatie (zowel papier als digitaal) in organisaties elk jaar toe met 65%. Hoe filter je uit deze berg informatie de voor jou relevante zaken? Met tools zoals Google Reader en Netvibes kun je informatie van interessante bronnen (zoals blogs) verenigen op één plaats, maar heb je meer dan 10 blogs op elke tab van je Netvibes en een stuk of 6 tabs (per onderwerp) dan blijf je het overzicht scannen naar op het eerste gezicht interessant berichten. Het probleem is dat deze bronnen ook ruis creëren; dus niet persoonlijk relevante content. Daarnaast ‘lenen’ veel bronnen berichten van elkaar. Hoe kunnen relevante berichten gemakkelijk gescheiden worden van de ruis? Het antwoord hierop: micro curation.

Micro curation

Micro curation (sorry voor de Engelse term, maar ik kan geen dekkende vertaling vinden) is bedacht door Oliver Reichenstein van Information Architects en gaat uit van het concept dat je bepaalde bronnen of personen aanwijst als experts op een bepaald gebied. Deze experts worden ingezet als filter tussen de oorspronkelijke bron en jouzelf. Jouw experts selecteren (of produceren) bepaalde informatie of berichten die zij interessant genoeg vinden in om (met jou) te delen. Zij scheiden dus voor jou de interessante informatie van de ruis. Voor dit concept gelden twee belangrijke regels:

  1. Wanneer een bepaalde bron door meerdere personen zoals wordt aangewezen als een expert dan neemt de betrouwbaarheid van de expert, en dus de kwaliteit van hun filter, toe.
  2. Wanneer bepaalde informatie door meerdere experts wordt aangewezen als interessant neemt de waarde van de informatie toe.

Experts op twitter

Een platform waarop dit concept bij uitstek van toepassing is Twitter. Enerzijds is Twitter een plat communicatiemiddel, maar anderzijds is het een tool waarmee iedereen links naar (volgens hun) interessant informatie deelt. Door het selectief zijn in het volgen en niet volgen van bepaalde personen (filterselectie) krijgen deze personen een bepaalde waarde en wordt aan deze persoon een bepaald kennis autoriteit toegekend. Hiermee krijgt de informatie (links) die deze persoon twittert het stempel persoonlijk relevant. Deze relevantie neemt toe wanneer je de bovenstaande twee regels hierop toepast:

  1. Hoe meer mensen deze persoon ook volgen (aanwijzen als expert).
  2. Hoe meer mensen dezelfde link twitteren (informatie als interessant bestempelen).

Een infrastructuur om micro curation op toe te passen bestaat dus al, maar hoe maakt je dit geschikt voor het filteren van informatie?

Web Trend Map community

Information Architects heeft op basis van micro curation de Web Trend Map community in het leven geroepen. Hier kunnen leden van deze community hun twitter experts importeren. De links die jouw experts op twitter plaatsen worden hier uitgefilterd. De links die door meerdere experts worden getwittert en de experts die door meerdere personen gevolgd worden zijn interessanter en komen dus bovenaan te staan.

Op deze manier kan je zien wat de populairste en meest waardevolle content is volgens jouw experts. Hierna aggregeert Web Trend Map zelf ook al deze persoonlijke experts om de meest waardevolle content naar boven te halen van de gehele community (dit noemen ze trending links).

Tot slot

Sociale nieuwssites bestonden al (Digg, StumbleUpon, NuJij, etc), maar deze gaan uit van de mening van de massa. Met micro curation wordt jouw persoonlijke, en dus relevante, sociale omgeving meegenomen. Hierdoor wordt het sociale aspect van nieuwssites verfijnd waardoor persoonlijke informatie filtering mogelijk wordt. Dit maakt het consumeren van nieuws een stuk efficiënter. Het scannen van vele blogs en sites om up to date te blijven hoort dan tot het verleden. Volgens Jeremiah Owyang zal in het vierde tijdperk van het sociale web, the Era of Social Context, alle informatie op het internet steeds meer om jou heen gevormd en afgestemd worden. Micro curation is een eerste stap richting dit tijdperk.

Over Sebastiaan Bode

Sebastiaan werkt als strateeg bij internetbureau eFocus. Hier helpt hij bedrijven om het internet in te zetten als effectief onderdeel van hun bedrijfsstrategie, maar probeert hij ook mensen te verwonderen met mooie ideeën. Dit gebeurt altijd vanuit de gedachte van het behalen van online effect. Hij studeerde Digitale Communicatie aan de Hogeschool Utrecht en voltooide de master Communication Studies aan de Universiteit Twente. Daarnaast houdt hij van lekker eten en allerhande gadgets die het leven leuker maken. Hij is hier nog meer online te vinden.
Dit bericht is geplaatst in Hoe?, Internet, Journalistiek, media, Technologie met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

5 reacties op Micro curation

  1. Ramon schreef:

    Helemaal mee eens. Ik ben ook van mening dat infobesitas niet echt bestaat, het is geen informatie overschot, het is filter failure. Dat het internet om je heen gevormd wordt is natuurlijk ideaal. De opkomst van het semantische web zal hier uiteraard ook aan bijdragen, een ontwikkeling die ook gestuurd wordt vanuit social context.

  2. Sander schreef:

    Volgens mij zijn er voldoende tools beschikbaar om info te filteren maar dit ziet er zeker interessant uit.

    Is het verder niet zo dat je vooral voor jezelf moet bepalen welke informatiebehoefte je hebt en welke informatie je beter kunt laten voor wat het is? Ik denk dat tools de infobesitas niet gaan bestrijden, maar dat je eigen instelling dat moet doen.

  3. frenkie schreef:

    Helemaal mee eens dat er inderdaad een filter probleem is. Echter, bovengenoemde “Wisdom Of The Few: Curators” filter, zoals ook te lezen in m’n blogpost over een SXSW presentatie omtrent het filteren van de ruis ( http://sxswnl.posterous.com/engines-of-sociality-2010-and-beyond ) is eigenlijk maar één van de mogelijke filters om infobesitas te verkleinen.

    Mooier zou zijn als alle mogelijke filters gecombineerd kunnen worden en we zoals SXSW spreker Erik Lumer opmerkt, aanbelanden bij het Synaptic Web, het web waar alle online informatie instant aan elkaar gekoppeld is, computers van jou leren en heel veel verschillende bronnen tegelijkertijd geraadpleegd kunnen worden om op ieder moment te bepalen welke informatie voor jou relevant is.

    Idd, toekomstmuziek en gedachten aan Matrix achtige kabels in je achterhoofd :)

    Ook eens met Sander, dat je op dit moment een hoop zelf in de hand hebt.

  4. Ramon schreef:

    @Frenkie, Uiteraard is filteren slechts één manier om met informatie om te gaan, maar het idee van het Synaptic web is inderdaad wel erg toekomstmuziek. Het semantische web is nog niet eens echt goed begonnen, en het Synaptic web gaat als het ware tussen het linken van symantische onderdelen. Erg cool, maar wel erg high level. Desalniettemin, ben ik al erg Matrixeque bezig met het letten op vrouwen in rode jurken.

  5. Jolante schreef:

    @Sebastiaan mooie post, een onderwerp wat me bovenmatig interesseert! Veel bedrijven/mensen lopen hier tegenaan. Kijk ook eens naar deze post : http://incredibleadventure.nl/2010/03/in-drie-stappen-naar-real-time-curators-graag/ En zeker ook naar de daaringenoemde post van Scobeleizer. Vooral in zijn comments is veel activiteit in deze richting te bespeuren!
    http://scobleizer.com/2010/03/27/the-seven-needs-of-real-time-curators/

    Genoeg leeswerk voorlopig weer!

Reacties zijn gesloten.