Hoe de schepper van Monkey Island zijn baan kreeg

Als beginnend gamer heb ik mij vele dagen vermaakt met Monkey Island. Wat was het komisch om Guybrush Threepwood de meest belachelijke handelingen te laten verrichten met zo mogelijk nog belachelijkere voorwerpen. Zijn lang gekoesterde droom om piraat te worden, de strijd met spookpiraat LeChuck en de zoektocht naar zijn eeuwige liefde; wat leefde ik met hem mee. Het belangrijkste waren niet de actie of mooie plaatjes, maar het draaide alleen om humor en hoe je daarmee de – nog best lastige – puzzels op kon lossen. Een lach was nooit ver weg, met dank aan Murray het pratende doodshoofd, een verbaal zwaardduel, een spuugwedstrijd en tal van verwijzingen naar eerdere delen in de serie, andere LucasArts games of historische gebeurtenissen zoals de moord op JFK (“it was the grassy knoll”).

Achter al deze kolder moet haast wel een prettig gestoord iemand zitten, en hij zit inmiddels alweer twintig jaar in het vak. Tim Schafer beschrijft in een prachtig verhaal hoe hij na meerdere afwijzingen bij de concurrentie uiteindelijk terecht is gekomen bij LucasFilm

Het eerste telefoongesprek was eigenlijk al een mislukking. Shafer vertelde dat hij dolgraag bij LucasFilm wilde werken, omdat hij Ball Blaster zo’n geweldig spel vond. Dat was echter de naam van de illegal kopie; het origineel heette Ball Blazer. Een hedendaagse programmeur zou dat een #FAIL noemen. Toch mocht Schafer zijn sollicatie insturen, en omdat hij in zijn eigen ogen niks te verliezen had besloot hij er een stripavontuur van te maken. Dat pakte aardig uit:

Schafer is verantwoordelijk geweest voor een groot deel van de dialogen in de eerste twee delen van het spel en daarmee de humor die het spel de cultstatus geeft die het verdient. Hij vond zijn verdiende droombaan door te zijn wie hij was en gaf ons Monkey Island, een serie die tot op de dag van vandaag nog niet is uitgemolken.

Over Jerry Houtman

Jerry (1983) is online media professional, blogger en freelance copywriter. Zijn focus ligt op webinnovatie, online marketing en de functionaliteit van internet, zaken die goed van pas komen in zijn werk als online media planner bij De Media Maatschap en tevens de voornaamste inspiratiebron vormen van zijn blogposts.
Dit bericht is geplaatst in Hoe?, Strips/animatie met de tags , , . Bookmark de permalink.