Mediajaar 2007 – De revival van de Publieke Omroep

Voorspellingen voor het mediajaar 2007Spotlighteffect.nl blikt de komende week vooruit op het mediajaar 2007. Trends, personen, nieuwe media, voorspellingen; deze blog wordt er de komende dagen mee bestookt. Suggesties? Klik op de reageerlink onderaan. Vierde bericht in deze serie gaat over de wederopstanding van de Publieke Omroep.

De revival van de Publieke Omroep
De Wereld Draait DoorIn 2005 en begin 2006 meette staatssecretaris van der Laan in de media breed uit wat haar plannen voor de Publieke Omroep waren. Tegenover haar enthousiasme en goede hoop stond minstens evenveel woede en negativiteit. Vanuit de Hilversumse studio’s en de monden van de Nederlandse intelligentsia klonk een grondige afkeur voor de plannen van Medy. De met pessimisme doordrenkte voorspellingen logen er niet om: de Publieke Omroep zou de al ingezette ondergang keihard doorzetten. Voetbalrechten, tv-persoonlijkheden en gezichtsbepalende dj’s vetrokken. Maar nu het jaar 2006 in de geschiedenisboeken verdwenen is, haalt 3FM miljoenen euro’s op te halen voor de bestrijding van landmijnen, trekken de prinsen van de tvjournalistiek Pauw en Witteman dagelijks een miljoen kijkers en is De Wereld Draait Door het programma waar de volgende dag over gepraat wordt. Hoe is deze wederopstanding te verklaren?

Voornamelijk omdat de Publieke Omroep inspeelt op de behoefte van mensen aan infotainment. Serieus nieuws brengen de mediamakers vanuit Hilversum op aantrekkelijke wijze. Matthijs van Nieuwkerk houdt je op de hoogte van culturele hoogtepunten. Pauw en Witteman lichten je in over de laatste actualiteiten waar je een mening over gevormd moet hebben. Dit alles overgieten ze met een leuk sausje: grappige items, gelikte studio’s en spraakmakende presentatoren. Heel Nederland kan dus naar vermakelijke programma’s kijken, zonder een schuldgevoel te hebben: ze leren er immers iets van.

Infotainment hebben ze bij de PO goed begrepen. Medy kan met een gerust hart de kijkcijfers van ‘haar’ omroep checken.

Over Ernst-Jan Pfauth

Ernst-Jan Pfauth (1986) raakte halverwege zijn studie communicatiewetenschap verslaafd aan bloggen. Toen hij een ruzie tussen Balkenende en Witteman vastlegde, werd zijn blog Spotlight Effect ook daadwerkelijk gelezen. Na een stage bij de Verenigde Naties in New York reisde hij voor Web 2.0 blog The Next Web een jaar de wereld rond. Voor nrc.next verkocht hij zijn ziel aan de dode-bomen-industrie, vinden zijn oud-collega's. Zijn persoonlijke blog is Pfauth.com.
Dit bericht is geplaatst in media, Mediajaar 2007, Televisie met de tags , , . Bookmark de permalink.

Één reactie op Mediajaar 2007 – De revival van de Publieke Omroep

  1. Pingback: Spotlight Effect - de communicatieblog van Nederland » Programmering van de PO

Reacties zijn gesloten.