The Webwomen Generation

Women on the webIk struin hier in London heel wat evenementen af. Op een van mijn tochten kwam ik bij Mothers of Invention terecht, een conferentie waarin vier inspirerende vrouwen over hun bedrijven vertelden. Toevallig kwam ik zelf ook naast een ondernemende vrouw te zitten. Simone Brummelhuis is Nederlandse in London en mede-eigenaar van de restaurantgids en de European MUSEUM Guide. Bovendien is ze sinds kort gastblogger bij The Next Web.

Op The Next Web maakte ze vorige weekhaar intentie kenbaar om een lijst van honderd vrouwelijke ‘web and tech heroes’ samen te stellen. Een handig lijstje voor als het je aan gastsprekers ontbreekt voor je conferentie. Als collega-blogger sprak ik haar over dit project.

Waarom denk je dat er een gebrek aan vrouwen in de ‘techwereld’ is?

“Dat is het gevolg van diverse dingen. Meisjes nemen minder vaak een B-pakket en gaan minder vaak een technische studie doen. Ze worden daarin ook minder gestimuleerd door hun ouders. Minder meisjes doen ook een MBA-studie waar veel wordt geleerd over entrepreneurship.”

“Verder zijn veel webbedrijven ontstaan door jongens die vanaf jonge leeftijd al geïnteresseerd waren in computers: computerspelletjes, programma’s schrijven en aan computers sleutelen. Vrouwelijke webbedrijven ontstaan vaak uit een marketing, retail of sales gedachte.”

Wat zijn de criteria voor vrouwen om in je lijst te komen?

“Een vrouw moet in de leiding zitten van een internetbedrijf, of de grondlegger of investeerder zijn van een internetbedrijf.”

Wat is eigenlijk je doel met deze lijst?

“Om rolmodellen te creëren, om vrouwen aan te wijzen die gevraagd kunnen worden voor congressen of een mentor kunnen worden voor startende bedrijven. Natuurlijk kom ik ook allerlei vrouwen tegen die blogger, consultant of webdesigner zijn of in het middenmanagement zitten van een internetbedrijf, maar die zet ik nu nog even op een apart lijstje.”

“Door veel te schrijven over succesvolle vrouwen raken andere vrouwen meer overtuigd van hun eigen kunnen en ontstaan er rolmodellen waarin vrouwen zich Julie Meyerherkennen en die hen dat extra zetje kunnen geven.”

Wie is de meest interessante webvrouw die je vooralsnog bent tegengekomen?

“Ik heb net een tweede column geschreven over Britse vrouwen. Daarin schreef ik over Julie Meyer die op jonge leeftijd een bedrijf heeft opgezet, dat verkocht heeft en nu investeerder is. Als ik haar resumé zie, geeft mij dat wel een hoop energie.”

Ik ben benieuwd. Bring on the next generation of webwomen!

Dit bericht is geplaatst in Londen, media, Technologie. Bookmark de permalink.

2 reacties op The Webwomen Generation

  1. Ernst-Jan Pfauth schreef:

    Ha, wat een kleine wereld! Heb net haar tweede stuk online gezet: http://thenextweb.org/2008/03/22/10-female-internet-heroes-in-the-uk/

Reacties zijn gesloten.