Voetballoze zomer

Het wordt een dramatische zomer voor de Londenaren. Niet alleen mogen ze sinds 1 juni van Boris Johnson geen alcohol meer drinken in het openbaar vervoer (zie hier wat voor feestjes dat oplevert), ook hebben Engeland, Wales, Schotland en Ierland zich niet gekwalificeerd voor EURO 2008. En dat doet pijn in het voetballand van Beckham’s right foot. Er is oneindig gepraat over de redenen van het ontbreken, maar het feit blijft: ze doen niet mee.

Buiten het hartzeer geeft het natuurlijk grote problem voor de tv-zenders, die gegarandeerd hoge kijkcijfers voor de wedstrijden moeten missen. Vandaar de campagne Who will you support? van de BBC. De omroep heeft een reclamecampagne gelanceerd op de tv en radio waarin de Britten vertellen welk team ze zullen steunen en waarom. Die keuze is bij een aantal van de geinterviewden gebaseerd op de kwaliteit van de spelers, bij een deel op wat meer arbitraire overwegingen. Neem als voorbeeld de vrouw die zegt dat ze Zweden zal aanmoedigen “because you can’t beat a bit of blonde”. De reden om Nederland aan te moedigen is wat teleurstellend, “because they wear the same colours as Blackpool” zegt een van de supporters.

Ook voor de kranten is het moeilijk om te bedenken hoe zij hun publiek nog enthousiast moeten maken voor het toernooi; ook dat heeft interessante campagnes opgeleverd. The Sun heeft bijvoorbeeld een aantal Poolse journalisten ingehuurd om een Poolse editie van de komkommersportpagina’s te maken tijdens het toernooi. De Guardian heeft eenzelfde campagne gestart als de BBC, ze hielden een peiling onder lezers met de vraag welk team zou moeten worden gesteund. En geheel terecht kwam daar vandaag Nederland uit.

Of Nederland er nu een groot aantal supporters bij heeft valt nog te bezien. Het animo onder mijn Londense vrienden is helaas niet groot. Zij geven aan liever feestjes op de metro te houden, onder het genot van een Poolse krant en een Spa rood uiteraard. Ik ga maandag vol goede moed hier in de pub zitten. Met een biertje.

Dit bericht is geplaatst in Alledaags, Londen, media met de tags , . Bookmark de permalink.