Reformatorisch Dagblad – Mediakluizenaar maar zeker geen digibeet

ref-dagbladDit artikel is geschreven door Nieuwe Media student Linda van de Fliert, het artikel verscheen eerder op Metareporter, een blog dat een kritische blik op de berichtgeving van nieuwe media geeft. Ook meeschrijven aan Spotlight Effect? Klik dan hier.

Het Reformatorisch Dagblad noemt zichzelf een ‘Christelijk dagblad van bevindelijk gereformeerde signatuur’ (te lezen in de kleine samenvatting onder de link in een Google-zoekopdracht). Bevindelijk gereformeerd houdt in dat ze orthodox gereformeerd zijn en over het algemeen rechts georiënteerd. Dit zijn de gereformeerden die in de volksmond ‘zwarte kousen kerkgangers’ heten en waar over het algemeen van gedacht wordt dat ze geen van allen een televisie en computer mogen hebben, maar er allemaal toch een hebben; in een achterkamertje, voor het geval de dominee langskomt.

Mediakluizenaars en Mediayuppen

Maar of dit vooroordeel werkelijkheid is, is nog maar de vraag. Bij een krant met de hierboven omschreven doelgroep verwacht je zeker geen nieuwe media berichten, simpelweg omdat deze niet zouden zijn toegestaan. Toch vind je in het Reformatorisch Dagblad verrassend veel berichten over nieuwe media. De aard en toegewezen plaats van deze berichten zal hieronder verder toegelicht worden, maar allereerst is het belangrijk te weten welke rol de krant (nieuwe) media zelf toedicht.

Op de website van de krant is helemaal niets te vinden over de intenties van de krant, laat staan over haar standpunt over nieuwe media. Maar onder het kopje ‘adverteerders’ licht de krant haar doelgroep als volgt toe: ‘Iemands mediagebruik zegt veel over wie hij is en waar hij staat in de maatschappij. Door middel van clusteranalyses zijn acht mediaconsumenten gevonden: Mediakluizenaars, Mediasenioren, Mediayuppen, Actualisten, Digitalen,Amuseermij’s, Supporters en Mediajunkies.’


(bron: CARAT NEDERLAND)

‘Het belangrijkste deel van de RD-lezers behoort tot de categorie mediakluizenaars. Het Reformatorisch Dagblad is voor veel lezers de exclusieve informatiebron. Het RD biedt u dus de mogelijkheid om met een groep consumenten te communiceren,die weinig door andere media bereikt wordt.’ Uit deze beschrijving blijkt dat de krant haar eigen doelgroep als niet erg mediageletterd ziet, of dit in ieder geval richting adverteerders zo presenteert.

Het laatste oordeel moet worden bijgesteld

Maar wanneer gekeken wordt naar de hoeveelheid nieuwe media betreffende berichten de afgelopen drie maanden, en de kwaliteit, lengte, plaatsing en toon van deze berichten, mag een hele andere conclusie getrokken worden.

Wat allereerst opvalt is dat het Reformatorisch Dagblad met meer dan 90 berichten niet onderdoet voor grote landelijke kranten als De Pers, het AD en de Volkskrant, terwijl deze een veel bredere doelgroep en dus een veel groter bereik hebben. Ook het aantal lange berichten is naar verhouding met andere kranten uitzonderlijk, waaruit mag blijken dat het Reformatorisch Dagblad dieper op sommige onderwerpen in gaat. Wanneer daadwerkelijk naar de kwaliteit van de inhoud gekeken wordt, mag gesteld worden dat de krant misschien wat aan de oppervlakte blijft, maar zeker interessante onderwerpen aanhaalt. En hoewel ook een aardig groot deel van de artikelen ANP-berichten is, wordt zo’n bericht vaak slechts als startpunt voor het artikel gebruikt. Hoewel een enkele keer tot op zekere hoogte morele paniek wordt gecreëerd rondom nieuwe media objecten, is de toon van de berichten over het algemeen heel neutraal. Hierbij valt wel op dat het onderwerp games nauwelijks aan bod komt. Wat tot slot aan de inhoud opvalt is dat woorden als Blackberry, GPS en Google geregeld vallen, en dat zonder uitgebreide uitleg.

Nog interessanter wordt het wanneer gekeken wordt naar de plaatsing van de berichten:

De meeste berichten (23) zijn geplaatst in de katern Binnenland, gevolgd door Economie (19) en Voorpagina (9). Van alle nieuwsbronnen in de database van Metareporter, heeft het Reformatorisch Dagblad zelfs de meeste nieuwe media gerelateerde artikelen op de voorpagina staan. De voorpagina, en de katernen Binnenland en Economie zijn over het algemeen de meest prominente katernen van een krant. Het mag dus gesteld worden dat nieuwe media zeker geen ondergeschoven kindje is bij het Reformatorisch Dagblad.

Alleen al uit het feit dat de krant een website heeft – waar niet alleen een abonnement besteld kan worden, maar ook het laatste nieuws gelezen kan worden, een online versie van de krant gedownload kan worden, op RSS-feeds geabonneerd kan worden en verschillende weblogs worden bijgehouden – blijkt dat nieuwe media niet gezien wordt als iets dat per se hel en verdoemenis brengt, maar als een handig hulpmiddel.

Hoewel uit deze analyse misschien niet blijkt of in elk gereformeerd huishouden een computer aanwezig is, is de aandacht die het Reformatorisch Dagblad aan nieuwe media besteedt op zijn minst opvallend te noemen. Een bijstelling van het heersende vooroordeel lijkt dan ook zeker op zijn plaats.

Over Gastblogger

Heb je affiniteit met schrijven? We zijn altijd op zoek naar (beginnende) bloggers die ons team willen versterken. Denk eens na over de mogelijkheden die dat voor ons allebei biedt. Jij pakt je digitale pen op, Spotlight Effect geeft je een podium en samen met andere enthousiastelingen creëren we een nieuw begrip in de communicatiewereld. Spreekt deze missie je aan? Klik dan hier.
Dit bericht is geplaatst in Metareporter met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Één reactie op Reformatorisch Dagblad – Mediakluizenaar maar zeker geen digibeet

  1. André van der Velde schreef:

    Heel interessant artikel dat ik met plezier heb gelezen. De geconstateerde tegenstelling is boeiend.
    Een mogelijkheid die in het artikel niet wordt genoemd is echter dat het redactiebeleid wat betreft de berichtgeving over de nieuwe media niet per se hoeft aan te sluiten bij de interesse van – laten we zeggen – het overgrote deel van het lezerspubliek. Plat gezegd: misschien vindt slechts een paar procent van de RD-lezers berichten over nieuwe media interessant genoeg om te lezen.
    In gedachten houdend dat een redactie de lezers zo goed en breed mogelijk zal willen informeren, is het bij lange na niet vreemd te stellen dat ‘nieuwemediaberichten’ toch vaak in de kolommen terechtkomen, zelfs als slechts een deel van de doelgroep daarin geïnteresseerd is.
    Dergelijke berichten vormen immers maar een deel van de totale nieuws- en achtergrondenmix die een redactie haar lezers zal voorschotelen, wetende dat interesses altijd zullen verschillen. En bovendien wetende dat dergelijke interesses ook zullen kunnen groeien.
    De conclusie van Linda van de Fliert dat een bijstelling van het vooroordeel op zijn plaats lijkt, kan dus een voorbarige zijn.
    Het zou dan ook erg interessant zijn te weten of het RD onder haar lezers de interesse in berichten over de nieuwe media heeft onderzocht.

Reacties zijn gesloten.