A/B testing: waarom jij het zou moeten doen

Test it!

Toen we net van start waren gegaan met Wakoopa hielden we vaak gebruikerstests. We nodigden dan een paar vrienden uit op ons kantoor met de belofte van gratis bier en halflauwe pizza. In ruil voor dit culinaire hoogstandje klikten ze door onze site heen terwijl wij er met een notitieblok en een gefronst voorhoofd achter stonden. Of je nou een restaurant begint, een kledingzaak of een website: je zet niet zomaar de deuren open voordat je weet hoe mensen reageren op je product. Maar wat te doen nadat je bent gelanceerd? Hoe blijf je dan de veranderingen die je maakt testen?

Dat doe je bijvoorbeeld via een A/B-test. Sinds begin vorig jaar heb ik dit onder de knie, en dat is eigenlijk veel te laat. Bij een A/B-test maak je twee of meerdere varianten van je product, en bekijk je regelmatig welke variant meer resultaat oplevert. Bij ons was bijvoorbeeld de vraag: wat voor tekst moeten wij gebruiken om bezoekers van onze site te motiveren om zich aan te melden? Dankzij een A/B-test hebben we de conversie van het aantal aanmeldingen op sommige pagina’s verhoogd met 184%.

Niet alleen zijn de resultaten van deze tests voor de ondernemer interessant, ze zijn fantastisch te gebruiken in teamverband. Ze motiveren iedereen in het team om eens te kijken naar feitelijke resultaten. Als websiteontwikkelaar kun je op een designer afstappen en zijn prutswerk op basis van cijfers het raam uit smijten. Liever dat dan een lange discussie over ‘smaak’ en ‘duiding’.

Ook de populairste politieke weblog ter wereld, The Huffington Post, gebruikt deze techniek. Voor elk artikel worden meerdere kopteksten geschreven. De versie waar het meest op wordt geklikt, wordt automatisch de headline voor dat artikel. Op deze manier klikken niet alleen meer mensen op hun artikelen, ze schrijven ook nog op een manier die hun doelgroep aanspreekt. Iedereen blij. Ook webshop Amazon test al jaren de effectiviteit van zijn productpagina’s via testversies. De versie waarbij het meest op de ‘buy’ knop wordt gedrukt, wordt automatisch meer getoond aan het winkelende publiek. In hun geval is het dus een kwestie van miljoenen extra omzet.

De resultaten van een A/B-test zijn allesbehalve heilig. Uiteindelijk moet je als ondernemer eigenwijs genoeg zijn om je eigen koers te varen en soms de verlangens van je gebruiker in de wind te slaan. Jouw rol is immers die van de arrogante wereldverbeteraar die beter weet wat klanten willen dan zijzelf. Dankzij A/B-testing kunnen een hoop van die vage vermoedens bewezen worden, en dat levert hogere inkomsten op. Google heeft het systeem achter hun A/B-tests publiek gemaakt: Google Website Optimizer noemen ze het. Je kunt het gratis op je eigen site implementeren.

Er is dus geen enkele reden meer om geen A/B-test uit te zetten. Doe het nu. Meteen. Je bent het aan je team en je klanten verplicht.

Deze column verschijnt maandag ook in Het Financieele Dagblad.

Over Robert Gaal

Robert Gaal is sinds zijn 21e internetondernemer. Hij schreef eerder voor een aantal gamesmagazines en zijn weblog BlueAce, en richtte daarna zijn eigen start-up Wakoopa op, een sociaal netwerk voor software gebruikers. BussinessWeek gaf hem daarvoor de titel "Europe's Top Young Entrepreneur" in 2007. Wekelijks schrijft hij een column in het Financieele Dagblad over jong ondernemerschap.
Dit bericht is geplaatst in Hoe?, Technologie met de tags , , , , , . Bookmark de permalink.

4 reacties op A/B testing: waarom jij het zou moeten doen

  1. Ernst-Jan Pfauth schreef:

    Ja, ik merk zelf ook vaak hoe je je kan verliezen in iets waar je veel passie voor hebt. Zo’n test is dan vrij ontnuchterend. In hetzelfde genre: leg een ondernemersidee uit aan een vriend met een paar bier op in een luidruchtige kroeg. Als hij dan nog de aandacht er bij heeft, en het goed vindt, zit jij ook goed. Misschien kan je dus ook dingen testen in de kroeg ;-)

  2. Pingback: uberVU - social comments

  3. Wij hebben hier laatst ook voor het eerst mee gespeeld (in principe ook te laat, naar mijn idee kun je hier niet vroeg genoeg mee beginnen, zeker omdat het technisch zo ontzettend eenvoudig is). Met alleen al een aantal verschillende titels en teksten voor knoppen, zagen we al heel snel significante resultaten. Hierdoor zijn ook wij de relevantie van dergelijke tests in gaan zien.

Reacties zijn gesloten.